3 de kleuterklas: de dagen van de week - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Musha Vervaecke - WaarBenJij.nu 3 de kleuterklas: de dagen van de week - Reisverslag uit Kigali, Rwanda van Musha Vervaecke - WaarBenJij.nu

3 de kleuterklas: de dagen van de week

Door: MUSHA

Blijf op de hoogte en volg Musha

11 Februari 2009 | Rwanda, Kigali

Ik ben begonnen met het onthaal, ik heb de kinderen in een kringvorm gezet om het onthaal te doen.
Het goeiemorgenliedje in het Engels hebben we gezongen en hierna heb ik het verhaal aangebracht van beer Teddy die zijn dagen vergeten was.
De kinderen leefden mee in het verhaal, ze begrepen waarschijnlijk maar de helft van het verhaal, maar hun gezichtsuitdrukkingen waren overduidelijk dat ze toch de rodedraad van het verhaal begrepen.

Wanneer hij vb. verdrietig was, kon je dat enorm goed aan hun gezichtjes zien.
Prachtig om te zien.
Voor het verhaal heb ik twee beren gebruikt, een teddybeer en een aap.
De aap was eigenlijk de reddende persoon, hij kon Teddy met zijn probleem helpen, hij kende een liedje over de dagen van de week.
( Dit was hetzelfde liedje dat de kinderen ook kenden.)
Wanneer Mister Monkey het liedje zong, zongen de kinderen met hem mee. En wanneer hij de dagen telde, telden zij met hem mee.
Echt mooi om te zien en ze begonnen te lachen wanneer Teddy een fout maakte, wanneer hij de dagen van de week aan het opzeggen was.

Hierna heb ik terug met de kaarten gewerkt met de getalbeelden erop en de kwadraadbeelden.
Ik heb ze in twee groepen verdeeld, dit verliep enorm vlot en tegen de muur staan verliep ook heel vlot.
Ik heb het voorgetoond wat ze moesten doen, dit verliep wel moeizamer, maar de juf heeft hier dit vertaald naar het Kinyarwanda.
Maar dan nog hadden ze nog problemen om hun vriend te zoeken met hetzelfde getal.
De sterkere kinderen, die vlug het spel doorhadden, begonnen anderen te helpen door te zeggen welk nummer ze hadden.
Dit was mooi om te zien, die spontaniteit om elkaar te helpen.
De eerste keer hadden ze alles juist, iedereen had zijn vriend gevonden en de tweede keer, heb ik geen uitleg meer gegeven, maar gewoon de kaarten uitgedeeld.
Ook deze keer hadden ze alles juist.
Dat is een klas die heel goed kan samenwerken.

Na dit spel heb ik terug de dagen van de week herhaald.
Deze keer konden ze bijna alle dagen in het Engels opzeggen, behalve de vrijdag vergaten ze.
Ik voelde me zo trots.
Wanneer ik met hen meezong en stopte, zongen zij gewoon verder.
Na de tweede les: heb ik dus al veel bereikt bij hen.
Het is een enorm rappe klas en ze zijn rap van begrip.


  • 11 Februari 2009 - 12:28

    Arne Franck:

    Dag Musha,

    Ik heb opdracht gekregen om voor het Brugsch Handelsblad een artikel te schrijven over jullie Noord-Zuidstage in Rwanda.

    Heb je een emailadres zodat ik je enkele vragen kan stellen? Kan je een leuke foto doormailen van jou en Grietkin temidden de leerlingen. Het zou er wel een moeten zijn waarbij jullie recht in de lens kijken. Een geposeerde foto dus.

    Je kan mij mailen op arnefranck@gmail.com

    Alvast bedankt voor de medewerking!

  • 11 Februari 2009 - 18:14

    Thamar Balfoort:

    Hey Musha,
    Ik ben echt trots op je meid wat jij voor al die kindjes betekend! Héél veel zegen en weet dat ik veel aan je denk en voor je bid.
    Thamar xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Rwanda, Kigali

Musha

Actief sinds 04 Dec. 2008
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 80917

Voorgaande reizen:

17 Januari 2009 - 16 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: